Poradnik ,,Jak napisa膰 abstrakt”

1. Abstrakt to nie streszczenie 鈥 nie opisuj w nim fakt贸w, ale opisz to, o czym b臋dziesz m贸wi膰. Przede wszystkim chcesz wprowadzi膰 czytelnika w temat twojego referatu.

鈥濩o 偶yje w puszczy, czyli o hodowli polskiego 偶ubra.鈥

NIE:
Opowiem, 偶e 45 Plebejer mia艂 najwi臋kszy wp艂yw na pul臋 genow膮 linii bia艂owiesko-kaukaskiej. Poka偶臋, 偶e najwi臋cej 偶ubr贸w w Polsce 偶yje obecnie w Puszczy Bia艂owieskiej. Przedstawi臋 tak偶e problemy: zab贸jcz膮 gru藕lic臋, niemo偶liwo艣膰 rozszerzenia wolnej populacji poza Karpaty, trudno艣ci w osi膮gni臋ciu przez takson populacji przekraczaj膮cej 10 tysi臋cy oraz regres wynikaj膮cy ze zmian ustrojowych w Europie Wschodniej pod koniec drugiego tysi膮clecia.

TAK:
Opisz臋 histori臋 linii genetycznej polskich 偶ubr贸w. Poka偶臋 wsp贸艂czesne rozmieszczenie osobnik贸w wolnych oraz w niewoli. Przedstawi臋 problemy, na jakie nara偶ona jest wolna populacja, ile czasu musi jeszcze min膮膰, zanim przestaniemy uznawa膰 je za gatunek zagro偶ony wygini臋ciem oraz jak zmiany ustroju politycznego odcisn臋艂y si臋 na 偶ubrze.

2. Zadbaj o prawid艂owy styl 鈥 pisz merytorycznie, ale nie suchym s艂ownictwem naukowym (szczeg贸lnie, je偶eli terminy wyt艂umaczysz dopiero w referacie). Spr贸buj do艂膮czy膰 pytania retoryczne, hipotezy, aby zainteresowa膰 przysz艂ego s艂uchacza.

鈥濲臋zyk hiszpa艅ski 鈥 historia i wsp贸艂czesno艣膰.鈥

NIE:
Opowiem o historii wykszta艂cania si臋 cech wsp贸艂czesnego hiszpa艅skiego z 艂aciny, m.in. palatalizacji, frykatyzacji oraz opuszczaniu zbitek sp贸艂g艂oskowych. Poka偶臋 lingwistyczne pozosta艂o艣ci po Kalifacie Kordoby. Opisz臋 tak偶e zanik rozr贸偶nienia pomi臋dzy sp贸艂g艂oskami szczelinowymi z臋bowymi i dzi膮s艂owymi 鈥 g艂贸wnym procesie r贸偶nicuj膮cym wsp贸艂czesny j臋zyk hiszpa艅ski.

TAK:
Co oznacza falka nad 鈥瀍l ni帽o鈥? Dlaczego Hiszpanie 艣miej膮 si臋 鈥瀓ajaja鈥? I czemu nie respektuj膮 d藕wi臋ku 鈥瀔鈥 w 鈥瀝espeto鈥? O historii s艂贸w i d藕wi臋k贸w na P贸艂wyspie iberyjskim i wp艂ywie panuj膮cych na terenach cesarstw, kr贸lestw
i kalifat贸w na wsp贸艂czesn膮 rozbie偶no艣膰 j臋zykow膮. A tak偶e jak temperament spo艂ecze艅stw latynoameryka艅skich wp艂yn膮艂 na brzmienie dialekt贸w po drugiej stronie Atlantyku.

3. Nie zawieraj w abstrakcie informacji, kt贸rych nie poruszysz potem w referacie i odwrotnie 鈥 nie wdawaj si臋 zanadto w szczeg贸艂y tematu. Pami臋taj, 偶e ma to by膰 przede wszystkim wprowadzenie.

鈥濬igury retoryczne w muzyce J . S. Bacha.鈥

NIE: O muzyce mistrza baroku, J. S. Bacha, m贸wi si臋, 偶e pod膮偶a za s艂owem. Fuga (z 艂ac. ucieczka) symbolizuje, zgodnie z nazw膮, pogo艅. Prze艣ledzimy budow臋 utworu podzielon膮 na temat (zaczynany z op贸藕nieniem w kolejnych g艂osach) z艂o偶ony z jednego, b膮d藕 dw贸ch takt贸w oraz kontrapunkt, kt贸ry pojawia si臋, gdy inny g艂os zaczyna prowadzi膰 temat. Opowiem tak偶e o innych figurach retorycznych.

TAK: O muzyce baroku m贸wi si臋, 偶e pod膮偶a za s艂owem. Postaram si臋 przybli偶y膰 genez臋 tego procesu. Na przyk艂adzie muzyki najwi臋kszego barokowego kompozytora, J. S. Bacha, prze艣ledzimy, jak d藕wi臋ki, pauzy, harmonie i dysonanse ilustruj膮 emocje oraz dos艂owne znaczenie s艂贸w. Poka偶臋 tak偶e, jaki wp艂yw ma wizualny uk艂ad nut na symboliczne znaczenie utwor贸w (jak np. uk艂adanie nut w kszta艂ty).